Hvad er overlanding egentlig og hvad skal du tænker over, hvis du skal igang?
Overlanding er som begreb stadig relativt nyt i Danmark, men særligt under corona har flere danskere fået øjnene op for den fantastiske natur, der omgiver os og hvordan vi kan opleve den. Som med mange nye begreber er der næsten lige så mange tolkninger på, hvad overlanding er, som der er ’overlandere’. Wikipedia er måske ikke altid det mest troværdige medie til at hente fakta, meeeeen lige her synes jeg faktisk de med deres definition rammer hovedet på sømmet:
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal. Typically, but not exclusively, it is accomplished with mechanized off-road-capable transport (from bicycles to trucks) where the principal form of lodging is camping, often lasting for extended lengths of time (months to years) and spanning international boundaries.”
Kilde: Wikipedia
Der er altså forskel på camping og overlanding. Ved overlanding vil man typisk flytte sig de fleste dage og det er ikke destinationen, men selve rejsen som er målet for turen. -jeg håber ikke, at jeg får nogen campister på nakken for den skelnen 🙂
Hvordan kommer du igang?
Måske følger du/I allerede diverse SoMe kontoer, vlogs, YouTubere, blogs osv. med overland rejsende og det er altså en fantastisk måde at få inspiration på. Vi har faktisk lavet et helt indlæg om seje folk, litteratur og apps, som vi selv følger eller bruger. Du kan se inspirationslisten lige her.
Men det kan også virke lidt omfattende at komme i gang, for SKAL man egentlig have en firehjulstrukken bil? Og hvad med et tagtelt? Og HVILKET tagtelt? Og et køleskab? Og en awning? Og og og… Overlanding KAN være en udstyrssport, men den behøver altså ikke være det. Det vigtigste er, at I kommer ud og nyder naturen på lige præcis den måde der passer jer bedst! Om det er en weekend, en uge, en måned eller et år – det handler bare om at komme afsted.
Det ‘rigtige’ udstyr
Vores anbefaling til de kunder der kommer i butikken er næsten altid at bruge så meget af det de har som muligt og så bygge på, skifte ud og opgradere i takt med, at man bliver klogere på, hvad man har brug for og gerne vil have med. På den måde behøver det ikke koste en formue at komme i gang og I kan investere i de ting, I rent faktisk får brugt. Og husk så, at udtrykket ’less is more’ i den grad er gældende ved overlanding. Også selv om vi vist mest pakker efter devisen ’more is more’ når vi selv skal afsted…
Skal du bruge lidt inspiration til hvad du KAN pakke, så har vi lavet en pakkeliste, så du kan se, hvad vi selv har med når vi tager på tur.
Få styr på kompetencerne
Naturen er helt fantastisk, men planlægger du at køre offroad eller langt væk fra civilisationen og er du samtidig nybegynder eller rusten, så kan det være en god idé lige at opdatere sig på relevante kompetencer som førstehjælp og offroad kørsel.
Land Rover klubben tilbyder eksempelvis et off-road kursus, men der er også andre muligheder, så det er bare i gang med google.
Hvis du/I ikke allerede har et førstehjælpskursus, så er det en af de kompetencer der står temmelig højt på listen – sammen med et godt førstehjælpskit. Vi synes i hvert fald det er rart at vide, at når vi er langt oppe i de norske fjelde, svenske skove eller østeuropæiske bjerge, så kan vi håndtere de fleste småskader, hvis uheldet skulle være ude.
Test tur
Skal I ud på en længere tur, så har vi selv haft stor glæde af lige at tage en lille test-tur inden den egentlige tur. Første gang vi var afsted med vores nye Eezi-Awn telt havde vi eksempelvis glemt alle stængerne… Fedt når vi nu også havde planlagt at tage nogle billeder til webshoppen. Billederne blev næste tur og stængerne har nu en helt fast plads i bilen!
Vi tilpasser faktisk vores set-up løbende. Nyt grej kommer til, andet bliver efterladt derhjemme og pakkelisten afhænger også lidt af, hvor længe vi skal være afsted, årstiderne og hvor vi skal hen. Men ligegyldigt hvad, så er det altså fedt lige at have sovet en enkelt nat i tagteltet inden man drager ud på de store eventyr. Selv om det er hjemme i indkørslen, så får man alligevel lige øvet sig i at pakke det ud og sammen, testet køkken-setuppet osv.
(Over)planlægning
Niveauet af planlægning er en evig samtale hos os når vi skal på tur. Vi er begge tilhængere af, at vi har styr på tingene, men mens jeg kan lave lister for at holde styr på mine lister(…), så er Kasper mere i kategorien af, at vi fikser det hen ad vejen. Det er overraskende nok en virkelig fin kombination, fordi mine (til tider anale) pakkelister gør at vi har det meste med mens Kaspers drive gør at vi faktisk kommer afsted.
Selvfølgelig kræver det mere planlægning at skulle køre 3 mdr. gennem Afrika end en weekendtur på Lolland, men på et tidspunkt skal man bare slippe planlægningen, sætte sig i bilen og komme ud af indkørslen.
Vi håber, at det her giver lidt mere klarhed omkring hvad overlanding egentlig er for en størrelse og hvilke overvejelser du kan have når du kaster dig ud i den her ferietype.
Som altid kan du også følge med i både vores udstyr og vores egne ture på både Facebook og Instagram
Vi ses derude